Vägen till körkortet

De flesta av skolans elever tar sina körkort i vårt ordinarie utbildningsprogram.

Steg för steg ser det ut så här

• Du besöker skolan för en inskrivning.
  • Vi diskuterar lämplig schemaläggning med tanke på dina eventuella förkunskaper och disponibel tid för utbildningen. Boka gärna en testlektion om det är första gången, så ger trafikläraren Dig råd om hur ni kan lägga upp er utbildning.
  • Introduktion av skolans webbaserade teori, egna övningar och repetitioner.
  • Bokning av körlektioner minst 4 – 6 veckor framåt.
  • Landsvägskörning, halk- och mörkerkörning under den senare delen av körutbildningen.
  • Utbildningskontroll och sluttest på skolan.
  • Förarprov (kunskapsprov och körprov) hos Trafikverkets Förarprovskontor.
  • Du har ditt körkort.

Körlektioner

Att köra med en utbildad trafiklärare är det bästa sättet att lära sig rätt sätt i trafiken, utan att missa någonting eller lära sig fel. Våra lärare är alla erfarna och tålmodiga. Nästan alla av våra elever klarar uppkörningen på första försöket.

En körlektion är på 80 minuter, Du kan även ta flera körlektioner i rad, så du kör exempelvis 160 eller 240 minuter i sträck. Moms ingår i alla priser. De flesta väljer att köpa något av våra rabatterade lektionspaket. Ett lektionspaket/presentkort är gällande i 2 år.

Vi tar även emot elever som mestadels kör privat, det kan t.ex. vara en testlektion för att se att kunskaperna är tillräckliga för en uppkörning.

Dina körlektioner på skolan anpassas till din tidigare eventuella erfarenhet.

Förarprovet

Förarprovet är det slutgiltiga steget innan du får ditt körkort. Det är uppdelat i två test, Kunskapsprov och Körprov.

Du kan välja hur du vill boka dina prov, till exempel bara boka kunskapsprovet eller både kunskapsprovet och körprovet.

Du ska alltid göra kunskapsprovet först.

När du gjort ett godkänt kunskapsprov för behörighet B är det giltigt i 4 månader.

Du får inte göra körprovet om du inte har ett godkänt kunskapsprov, eller om giltighetstiden har gått ut.

Om ditt kunskapsprov inte är godkänt då du ska göra ditt körprov, måste du avboka eller omboka körprovet. Det behöver du göra senast 24 timmar innan provet, annars måste du betala avgiften för körprovet.

Glöm inte att ta med dig legitimation till Trafikverket.

Du får besked direkt om du klarat provet eller ej och som godkänd får du genast ett körkortsbevis som gäller som temporärt körkort. Ditt riktiga körkort kommer på posten inom några dagar.

Kunskapsprov

Kunskapsprovet är ett teoriprov som görs på Trafikverket, består av 70 frågor som du besvarar under 50 minuter.

För att få göra provet måste du genomfört riskutbildning 1 och 2, du ska även ha en godkänd legitimation. Du gör provet på en dator och ser resultatet direkt efter provet. För godkänt krävs minst 52 rätt.

Körprov

Körprovet som görs på Trafikverket, är på ca 60 minuter inkl. körning i och utanför tätort, du ska även kunna göra en säkerhetskontroll av fordonet.

För att få göra körprovet krävs även här godkänd legitimation.

Säkerhetskontroll

Vid en säkerhetskontroll är det en del punkter att tänka på att kontrollera. Vi har sammanställt en lista vad som krävs vid säkerhetskontroll för personbil, respektive motorcykel.

Klicka här för punktlista av säkerhetskontroll >> -link to subpage ”Säkerhetskontroll”